TERUG
The Coffee Book

S voor smaak

Gepubliceerd op 16 maart 17

Smaak, zoals het algemeen wordt bepaald en gedefinieerd, is één van onze vijf zintuigen. De belevenis hiervan is net zo direct als zien, horen, ruiken of aanraken.

Het is door smaak dat we de ‘smaak van’ dingen proeven. Vervolgens ontdekken we of dit leidt tot aangename of onaangename sensaties. Deze zintuiglijke waarnemingen bepalen of we een gerecht of drankje lekker vinden of niet.

 

Wanneer we een maaltijd nuttigen of een kopje koffie drinken, worden er bepaalde chemische componenten vrijgegeven. Sommigen van hen reizen naar de neus, en worden opgepikt door ons reuksysteem, terwijl anderen worden opgelost door speeksel en in aanraking komen met de smaakpapillen op onze tong. De eerstgenoemden bepalen de geur van voedsel, terwijl de laatstgenoemde, de smaak bepalen, wat het doel is van ons smaakzintuig.

 

t-for-taste_medium-01
t-for-taste_medium-02

Sinds het begin van de 20e eeuw is het algemeen aanvaard dat smaken kunnen worden ingedeeld in vijf grote categorieën: zout, zoet, bitter, zuur, en umami (vaak vertaald vanuit het Japans als ‘hartig’. De smaak hiervan wordt grotendeels bepaald door de aanwezigheid van natriumzout).

 

Wij hebben andere artikelen gevonden die u wellicht interessant vindt...

MAGAZINE
V voor verwerking

TheCoffeeBook

ONTDEK MEER
MAGAZINE
C voor Crema

ONTDEK MEER
MAGAZINE
B voor bitter

ONTDEK MEER
MAGAZINE
B voor blend

TheCoffeeBook

ONTDEK MEER
MAGAZINE
K voor koffie

TheCoffeeBook

ONTDEK MEER
MAGAZINE
E voor espresso

TheCoffeeBook

ONTDEK MEER
MAGAZINE
B voor branden

TheCoffeeBook

ONTDEK MEER
MAGAZINE
R voor Robusta

TheCoffeeBook

ONTDEK MEER
MAGAZINE
M voor malen

TheCoffeeBook

ONTDEK MEER
MAGAZINE
I voor intensiteit

TheCoffeeBook

ONTDEK MEER