
In 1982 opende Lavazza het eerste hoofdkwartier buiten Italië, in Vincennes, Parijs. En dat is niet alles: na de oprichting van de eerste buitenlandse dochteronderneming, werd Lavazza Coffees Ltd in 1990 in Londen gevestigd, ten behoeve van het populairder maken van Italiaanse koffie in Groot-Brittannië. Emilio Lavazza werd de voorzitter van de Europese Federatie voor Koffiebrandassociaties (European Federation of Roasted Coffee Associations, EUCA). Het bedrijf begon heel Europa als een binnenlandse markt te zien.
De automatische distributiesector werd in 1989 geboren via het Espresso Point Lavazza-systeem, een espressomachine die pods met een enkele dosis voorverpakte koffie gebruikte. Het bedrijf nam ook de merken Bourbon en Suerte over.
In de tweede helft van de jaren 80, werd de PR internationaal en werden de eerste campagnes in de buitenlandse pers en op tv gelanceerd. Vanaf het begin, werden Italiaanse authenticiteit en espressokoffie in de berichtgeving gecombineerd, met de presentatie van Lavazza als de favoriete koffie van Italianen in het buitenland.