Geen enkel ander land staat zo bekend als Frankrijk om de “savoir vivre”, de kunst van het leven. Gecombineerd met hun passie voor koffie is dit een belangrijk kenmerk van de nationale cultuur. Met een gemiddelde jaarlijkse consumptie per persoon van 5,6 kg koffie is het land van de liefde en de Eiffeltoren een middelmatige koffieconsument, vergeleken met het oude en het nieuwe continent.
Koffie wordt voornamelijk thuis gedronken, bereid met koffiemachines of de Franse pers (plunger koffiezetapparaat), een oer-Franse uitvinding die dateert uit 1900.
Ondanks de Franse voorkeur voor een intiemere consumptie worden de koffiebars nog steeds goed bezocht en genieten deze ook een lange traditie in Frankrijk. In een café zal men vaker een café au lait drinken, vergezeld van een croissant of “Franse toast”: geroosterd brood met een paar lepels jam. De Franse café au lait bestaat voor de ene helft uit zeer hete, sterke filterkoffie (of een dubbele espresso), en voor de andere helft uit melk, vaak opgeklopt. De perfecte café au lait wordt gemaakt door de melk en de koffie tegelijkertijd in een dikke kom, bekend als een “bol”, te gieten.
Overdag belonen de Fransen hun smaakpapillen graag met een espresso (“petit noir”) of een zwarte koffie (“cafe noir”) soms aangelengd met wat water, bekend als een “lange” koffie.
Na het eten bestellen de Fransen vaak een zwarte koffie met een scheutje cognac. Een Café Granit, een zoete en sterke koffie met mokkalikeur, is een ander populair alternatief.