“Gelukkig zijn we geen bomen”. Zodra Maurizio Cattelan beseft dat hij een punt heeft bereikt dat hij iets niet meer leuk vindt, verandert hij gewoon van richting.
Geboren in Padua in 1960, begon hij zijn artistieke carrière in de jaren 80, vergaarde hij roem over de hele wereld voor zijn werken die soms echte optredens waren, totdat hij werd de meest geciteerde Italiaanse kunstenaar werd.
Zijn projecten vallen op door de oneerbiedigheid, vanwege de buitengewone creatieve flair. Een van zijn beroemdste werken is “La Nona Ora” (het negende uur) waarin paus Johannes Paulus II door een meteoriet wordt geraakt; “Him” waarin Hitler op zijn knieën zit met de intentie om te bidden met emotie in zijn ogen; en “L.O.V.E” een Italiaans acroniem voor Vrijheid, Haat, Wraak en Eeuwigheid op de Piazza Affari in Milaan, dit is een hand, bijna vijf meter hoog, met alle vingers afgesneden, behalve de middelste.
In 2010, samen met de fotograaf Pierpaolo Ferrari, lanceerde Maurizio TOILETPAPER, een tijdschrift dat een artistieke taal verweeft met die van reclame, en in toenemende mate lijkt op een feitelijk reclamebureau: een ontwikkeling die ver verwijderd lijkt van zijn werk als kunstenaar, maar toch een die hem volledig fascineert, maar hem toch, op hetzelfde moment, doodsbang maakt.
Zoals nooit tevoren, moet hij benadrukken dat hij de hulpmiddelen voor schilderen een lange tijd geleden heeft gekregen. Het was het meest schrijnende geschenk van zijn leven, omdat het alles bevatte wat hij nodig had voor het schilderen, maar hij niet wist hoe hij het moest gebruiken. Het herinnerde hem eraan dat hij niet goed genoeg was als schilder. De instrumenten waren er, hij wilde ze gebruiken, maar hij was niet in staat om ze onder de knie te krijgen.
TOILETPAPER is een tijdschrift dat volledig uit beelden bestaat, dat zonder woorden wordt samengesteld, en dit maakt het POP. De kracht van de beelden is zo sterk; ze zijn gebrand in de hoofden van mensen en op hun schermen, zelfs zonder toestemming van de auteur te vragen.
De samenwerking met Lavazza is gebaseerd op dit principe: Tiny is klein, levendig, kleurrijk; de Tiny TOILETPAPER Limited Edition brengt een vleugje kunst en creativiteit naar de huizen van haar consumenten, zonder toestemming van wie dan ook.
Het over creativiteit hebbende, vroegen we Maurizio welke naam hij zou geven aan een koffieblend die zijn werk stimuleert, en zonder aarzeling antwoordde hij: