• Print
  • Bookmark
Niet alleen tea time: De Britten en koffie

Ook in het Verenigde Koninkrijk is de koffietraditie al oud. Halverwege de 17e eeuw verschenen hier de eerste koffiehuizen waar echter, vreemd genoeg, ook thee werd aangeboden. In het begin was thee heel duur en alleen voorbehouden voor de rijkste burgers. Pas vanaf het einde van de 18e eeuw, toen de accijnzen verlaagden, konden ook de midden- en de arbeidersklassen thee drinken. Ook vandaag verkiezen de Britten thee boven koffie en is theetijd nog altijd een traditie.

Dit is waarschijnlijk een gevolg van het feit dat de leden van het koningshuis nooit hun voorliefde voor thee onder stoelen of banken hebben gestoken. Het lijkt er echter naar dat er iets aan het veranderen is in de koffiegewoonten van de Britten. De Londense krant “Evening Standard” citeert in een artikel van 28 juni 2012 een studie waaruit blijkt dat 45% van de Britten de sociale status van koffie hoger schatten dan die van thee.

70% van de meer kapitaalkrachtige geïnterviewde mensen verklaarde koffie boven thee te verkiezen. Toch moet de koffie in Groot Bretagne nog een lange weg afleggen: de Britten consumeren jaarlijks gemiddeld 2,3 kg koffie per persoon, iets meer dan een derde van het verbruik per inwoner in Duitsland.

In de hele wereld is de koffietraditie oud, maar iedereen heeft
zijn eigen typische manier om koffie te zetten
Met smaak: de koffiecultuur op zijn Italiaans

Italië is het koffieland bij uitstek: de espresso heeft hier iets heiligs. Als je in Italië gewoon een "koffie" bestelt, krijg je een espresso. Een Italiaan drinkt een espresso op elk ogenblik van de dag, om even te onderbreken, meestal aan de toog van een bar, en in enkele seconden. Een echte espresso heb je in twee of drie teugen op. Wie meer cafeïne wilt, bestelt een caffè doppio, een dubbele espresso.

Cappuccino drinken de Italianen alleen bij het ontbijt, meestal met iets zoets erbij, zoals een cornetto. Ze beschouwen de melk in de cappuccino als heel voedzaam en vermijden dan ook om er de rest van de dag nog te drinken. Na het middagmaal, het avondmaal en zelfs 's avonds laat geven de Italianen voorkeur aan een espresso. Italianen verbruiken jaarlijks gemiddeld 5,6 kg koffie per persoon.

 

De Duitse koffiecultuur

Ook de Duitsers hebben een hechte relatie met koffie, ook al is de koffiecultuur in Duitsland niet zo belangrijk als in Italië. Elke Duitser heeft zijn eigen voorkeur voor een bepaalde koffie, voor koffietijd, voor een sterkere of een lichtere koffie, met of zonder suiker of melk, uit de automaat of uit een ultramoderne espressomachine.

De jaarlijkse koffieconsumptie per inwoner bedraagt in Duitsland 6,7 kg, wat neerkomt op 160 liter per jaar of vier koppen per dag. Sinds in 2001 de eerste koffiemachines op de markt kwamen, hebben de koffiecapsules en pads ook de Duitsers veroverd. Heel veel Duitsers zijn op kantoor en thuis overgeschakeld op espressomachines, met capsules of pads, waarmee je een uitstekende koffie kunt zetten die altijd vers is en aan elke smaak voldoet.


Europa en Amerika verenigd
door het koffiepauzeritueel
The Dutch and their "Koffietijd"

De Nederlanders en koffietijd

De Nederlanders consumeren zoveel koffie als de Duitsers: jaarlijks ongeveer zes kg per inwoner. Overdag drinken de Nederlanders heel veel koffie: 's morgens om de dag goed te starten, tussen 10 en 11 als het koffietijd is, de rest van de dag als opkikker en op kantoor om even te onderbreken en gezellig bij te kletsen. 's Avonds drinken de Nederlanders liefst een grote kop filterkoffie. Bijzonder geliefd is de koffie verkeerd:  in de plaats van koffie met melk, melk met wat koffie. Koffie verkeerd drinken de Nederlanders niet, zoals in Frankrijk, uit een grote "bol", maar uit een klein glas.

 

De Franse savoir vivre van de café au lait                 

Geen ander land is bekender om zijn savoir vivre dan Frankrijk, die levenskunst die, samen met hun passie voor koffie, een belangrijk stukje van de Franse nationale cultuur is. Met een jaarlijkse consumptie per hoofd van 5,6 kg koffie positioneert het land van de liefde en de Eiffeltoren zich in het midden bij een vergelijking tussen Europa en Amerika. Koffie wordt er vooral thuis geconsumeerd en met een machine gezet of met de typische cafetière of French Press, een Franse uitvinding uit 1900.

Ook al drinken Fransen graag thuis koffie, zijn de cafés, die ook hier al heel lang bestaan, heel populair. Ze drinken er voor het ontbijt meestal een café au lait en eten er dan een croissant of een French Toast, wentelteefjes met marmelade. De Franse café au lait bestaat voor de helft uit hete, sterke filterkoffie of een dubbele espresso, en voor de andere helft uit (vaak schuimende) melk.

Voor een perfecte café au lait giet je tegelijkertijd de melk en de koffie in een grote kom, de Franse “bol”. In de loop van de dag nippen de Fransen graag aan een espresso, petit noir of een café noir, die ze soms aanlengen met water en dan een café longue heet. Na het avondmaal bestellen ze samen met die zwarte koffie vaak een glaasje Cognac of een Café Granit, een zoete en intense koffie met mokkalikeur.

 

USA – Van free refills tot uitgelezen melanges           

Amerikanen houden van koffie. In restaurants en in bagel shops wordt je filterkoffie meteen gratis bijgevuld als je erom wenkt. Nergens ter wereld zijn er zo veel coffee houses als in de grote Amerikaanse steden, in allerlei vormen en smaken: met melk, koud, cappuccino, met vanille en met een ondenkbaar uitgebreid aantal smaken. Toch is het jaarlijks verbruik per inwoner heel laag, ongeveer 4 kg minder dan de gemiddelde consumptie aan de overkant van de oceaan.

Een verklaring daarvoor kan zijn dat de Amerikanen geen tijd meer besteden aan ontbijten of dat ze wat koffie betreft kwaliteit belangrijker vinden dan hoeveelheid. Steeds meer koffiehuizen verwennen hun klanten immers met bijzondere mengsels. Daarbij komt een toenemende consumptie van voorverpakte koffieporties thuis en van de aankoop van koffiemachines met capsules of pads.

In Amerika is het drinken van koffie net zoals in Italië een onmisbare en gezellige dagelijkse gewoonte geworden. Waar of wanneer is niet belangrijk: in de hele wereld brengt koffie mensen samen en is koffiedrinken een sociale aangelegenheid.