• Print
  • Bookmark

LEIDRAAD BIJ DE MELANGES

Enkele tips om onze melanges beter te begrijpen en te kiezen


Branding
Branding Perfect koffiebranden vergt een evenwicht tussen warmte (rond 210 en 230 °C) en tijd: hoe lang de groene koffie aan een bepaalde temperatuur wordt blootgesteld. Het evenwicht hangt af van de samenstelling van de melange en van de manier waarop de koffie zal worden bereid.

Lavazza heeft specifieke brandingcyclussen geformuleerd die de unieke kwaliteiten van elke melange benadrukken en de diverse nuances van body, zoetheid en aroma op de voorgrond te brengen.
 
Licht: Een lichte branding wordt gebruikt om de body en de intensiteit te verhogen.
Gemiddeld: Een gemiddeld lange brandingcyclus benadrukt het aroma en de zoete smaak, vooral van de Arabica-melanges
Donker: Donkere brandingcyclussen zijn voorbehouden voor espresso omdat ze de koffie romig maken en een volle smaak geven.


Intensiteit Wij delen onze koffies in 5 profielen in op basis van aroma, body en smaak: de intensiteit verraadt onze meng- en koffiebrandkunst.

1: Staat voor een koffie met een zeer lichte body en een delicate smaak en aroma.
2: Staat voor een koffie met een lichte body met een zoete afdronk van bloemen.
3: Staat voor een gebalanceerde koffie met een romige en dikke crema en een rijke smaak en aroma.
4: Staat voor een koffie met een intense body, een lang blijvende crema en een intense smaak en aroma met tonen van gedroogde vruchten.
5: Staat voor een koffie met een volle body, een donkere, lang blijvende crema en een sterke smaak en aroma die aan bittere chocolade herinneren.

Intensiteit