• Print
  • Bookmark

DUURZAAMHEIDSBALANS 2015

Een traject van constante verbetering

Doelstellingen van de balans

Ons bedrijf ondergaat in deze periode zeer grote veranderingen: een moment van uitzonderlijke opening en van groei. Lavazza bewijst zichzelf steeds meer als een echt wereldwijd bedrijf: op dit moment staat het op de zesde plaats in de wereldwijde ranking van de sector en is meer dan 50% van de omzet afkomstig uit het buitenland.


Download de duurzaamheidsbalans in PDF-vorm

Of bekijk de interactieve online-versie met extra content
Desktop: we raden aan om Firefox, Chrome of Internet Explorer 11 te gebruiken
iPad en Tablets: geschikt voor schermen met hoge resolutie

Een grote internationale groep die zich richt op het leveren van de uitmuntende topkwaliteit die ons al meer dan 120 jaar lang kenmerkt.

Daarbij vergeten we nooit wie we zijn en waar we vandaan komen, wat de waarden zijn die ons leiden, de plaatsen waar onze wortels liggen en het respect voor onze medewerkers, die ons dankzij hun inzet en vaardigheden in staat stellen om steeds ambitieuzere doelen te stellen en te behalen. Begin 2017 verhuizen we naar het nieuwe Lavazza Hoofdkantoor, dat vlakbij de buurt staat waarin het bedrijf is ontstaan, in Turijn, een stad die altijd al een centrum van innovatie en verandering is geweest.

Deze verhuizing is meteen een gelegenheid om nog sneller in de richting te gaan van een steeds duurzamer, geïntegreerd en innovatief bestuur van ons bedrijf: van een efficiënter gebruik van energie en ruimte tot flexibiliteit bij de organisatie van de dagelijkse activiteiten, van het steeds beter delen van informatie tot een samenwerking die wordt vergemakkelijkt door digitale technologie, van minder gebruik van papier tot efficiëntere communicatie, zowel binnen ons bedrijf als met onze stakeholders.

De initiatieven rondom het nieuwe Hoofdkantoorzijn een concreet voorbeeld van onze benadering van duurzaamheid, die voor ons een manier van zijn is en een kans die we in al onze acties kunnen integreren.

Deze balans is het verslag van een buitengewoon jaar voor Lavazza, een verhaal dat begint bij een reeks "speciale" evenementen die 2015 hebben gekenmerkt: Lavazza was de Officiële Koffie van het Italiaanse Paviljoen op de Expo 2015, heeft vorig jaar de eerste Duurzaamheidsbalans van het bedrijf uitgegeven, de composteerbare capsule gepresenteerd en de eerste espresso in de ruimte gebracht, tegelijkertijd de cultuur ondersteund dankzij belangrijke partnerships met het Guggenheim-museum in New York en de Musei Civici Veneziani, net als de belangrijke internationale sport door partner te worden van de 4 Grand Slam tennistoernooien. Het jaar werd besloten met een van de belangrijkste punten van onze ondernemingsvisie: aandacht en zorg voor onze medewerkers.

Een verhaal met inhoud en geloofwaardigheid, maar ook met visie, dat vol energie op weg gaat naar een toekomst vol uitdagingen en mogelijkheden.


Alberto Lavazza

Voorzitter van Luigi Lavazza S.p.A.

De hele wereld heeft te maken met het thema duurzaamheid. Zonder duurzaamheid kan je vandaag de dag geen bedrijf meer leiden en in de toekomst wordt het nóg belangrijker.

Dit thema komt iedere dag terug bij de inspanningen van Lavazza om onze consumenten de volledige kwaliteit van onze producten te kunnen bieden. We zijn ons ervan bewust dat onze consumenten niet meer dezelfde zijn als tien jaar geleden en dat ze zich steeds meer bewust worden van alle aspecten van de kwaliteit en de waarde van wat ze consumeren, inclusief de duurzaamheid van het product, de productieprocessen en het bedrijf dat ze produceert.

Op een moment dat Lavazza met kracht zijn rol als wereldleider bevestigt, dankzij een zorgvuldig groeibeleid op de belangrijkste markten en gerichte aankopen, willen wij ons blijven onderscheiden, door de nadruk te leggen op waarden, traditie, kwaliteit, onderzoek en innovatie, met andere woorden: de uniekheid van Lavazza. Om die reden hebben we in de afgelopen vier jaar de investeringen in Onderzoek en Ontwikkeling meer dan verdubbeld: we zijn er namelijk van overtuigd dat de combinatie van innovatie en duurzaamheid de sleutel tot succes is.

We zijn ons ervan bewust hoe belangrijk het is om de cultuur van onze koffie en de topkwaliteit van ons Italiaanse merk over de hele wereld te verspreiden.

Tegelijkertijd is het voor ons van essentieel belang om samen te werken met de telers om hun kennis te vergroten, hun landbouwtechnieken te verbeteren, ter plaatse te werken om hen concrete technologieën en hulpmiddelen te bieden die geschikt zijn voor omgang met de klimaatveranderingen en die de invloed van hun activiteiten op het milieu beperken.

De wereldmarkt eist van ons dat we groeien en wij willen dat doen op een onderscheidende manier en met behoud van waarden, door aan de basis van de groei datgene te plaatsen wat ons tot een van de meest geloofwaardige Italiaanse merken in het buitenland heeft gemaakt: een visie die traditie combineert met innovatie en die respect heeft voor onze medewerkers en consumenten over de hele wereld.

Antonio Baravalle

Afgevaardigd Beheerder van Luigi Lavazza S.p.A.