• Print
  • Bookmark

Sinds 1895 is Lavazza niet alleen synoniem van koffie, maar ook van gezinsleven, Italië en kunst.
Het is wellicht geen toeval dat Filippo Tommaso Marinetti, de oprichter van de futuristische beweging in het vaderland van de espresso, de bijnaam "Europese cafeïne" kreeg, nauwelijks 14 jaar na het ontstaan van Lavazza.

Lavazza verkondigt trots het sponsorschap van de belangrijke expositie in het Solomon R. Guggenheim Museum van New York “Italian Futurism, 1909– 1944: Reconstructing the Universe”, de eerste volledige overzichtstentoonstelling van een van de belangrijkste Europese avant-gardebewegingen van de twintigste eeuw.

In het teken van een langdurige relatie met kunst – van Renaissance en fotografie tot design en muziek – gaat Lavazza samen met het Guggenheim de uitdaging aan om aan een Amerikaans en een internationaal publiek het futurisme te illustreren, een van de belangrijkste bewegingen in het moderne Italië van voor de Tweede Wereldoorlog.    
Op de retrospectieve wordt een uitgebreide collectie van futuristische werken getoond en uitgelegd hoeveel invloed deze beweging op de kunst en de cultuur van de twintigste eeuw had.

"Lavazza bouwt aan een tweede thuis in de Verenigde Staten en symboliseert deze aspiratie met de beslissing om een bijdrage te leveren aan deze belangrijke expositie waarmee het Guggenheim Museum aan het binnen- en buitenlandse publiek van New York een belangrijk stukje Italiaans cultureel erfgoed presenteert" verklaart Antonio Baravalle, Afgevaardigd Beheerder van Lavazza.

Van 21 februari tot 1 september 2014 presenteert het Solomon R. Guggenheim Museum in de Verenigde Staten de eerste retrospectieve die volledig aan het Italiaanse futurisme is gewijd.

Met meer dan 360 werken van meer dan 80 kunstenaars, architecten, ontwerpers, fotografen en auteurs gaat deze multidisciplinaire tentoonstelling op zoek naar de globale invloed van het futurisme, vanaf de publicatie in 1909 van het eerste "Futuristisch manifest" van Filippo Tommaso Marinetti, tot aan de conclusie aan het einde van de Tweede Wereldoorlog.
Er zijn diverse werken te zien die zelden aan het publiek worden getoond en waarvan enkele nooit eerder de Italiaanse grenzen overschreden. De expositie stelt niet alleen schilder- en beeldhouwwerken tentoon, maar ook bouw- en reclameprojecten, keramiek, design, mode, film, woordkunst, fotografie, performances, publicaties, muziek en theater van deze dynamische en vaak controversiële beweging, paladijn van alles wat modern en opstandig is.
 
Lavazza sponsort de tentoonstelling over het Italiaanse futurisme in het Guggenheim van New York.