• Print
  • Bookmark
The first 20 years of the Calendar, the first 150 years of Italy. 2011-2012 De eerste 20 jaar van de kalender, de eerste 150 jaar Italië

 

 

Lavazza was een vast onderdeel van de vieringen van 150 jaar Italiaanse Eenheid. De enige officiële koffie op de 150 evenementen van de Esperienza Italia was Lavazza, dat werd geserveerd in een special rood-wit-groen herdenkingskopje dat speciaal voor de gelegenheid was ontworpen door Lavazza. Alle zeven exposities die bij de vieringen waren betrokken, werden gesponsord door Lavazza, ook het opmerkelijke eerbewijs aan Leonardo Da Vinci, de tentoonstelling “Leonardo: het genie, de mythe”.

2011 was ook het jaar waarin de Lavazza-kalender zijn 20-jarig bestaan vierde. Annie Leibovitz, Helmut Newton, Ellen von Unwerth, Ferdinando Scianna, Albert Watson, David LaChapelle, Jean-Baptiste Mondino en Eugenio Recuenco zijn een paar van de fantastische fotografen die met het merk hebben samengewerkt: Lavazza bracht hen hulde met het multimedia-project “Con te partirò” (een tentoonstelling op de Triennale in Milaan, een digitale campagne en een fotografische monografie) om de lancering van de twintigste kalender te vieren, in oktober 2011.

Voor de gelegenheid lanceerde Lavazza een foto-scoutinginitiatief om getalenteerde fotografen te vinden om de thema's van het evenement te interpreteren: Reizen en Verleiding. De selectieprocedure werd toevertrouwd aan de bekende designer Fabio Novembre.

In de lente keerde Lavazza terug naar de Salone del Mobile van Milaan als partner van het beroemde interieurdesign-magazine, “Interni”: Op de tentoonstelling “Mutant Architecture” die in de Università Statale van Milaan werd gehouden, kregen alle bezoekers de echte Italiaanse espresso aangeboden. Het bedrijf werkt ook samen met architect Lorenzo Palmer aan de installatie van “Lavazza Piazza Italiana”.

A Modo Mio gaat naar Hollywood: De ultieme espressomachine kwam voor in Paolo Sorrentino’s film “This Must Be The Place” samen met Oscar-winnaar Sean Penn.

2011 was ook het jaar waarin Lavazza de officiële leverancier van Wimbledonwerd. Eindelijk konden spelers en toeschouwers van echte Italiaanse espresso genieten.
De samenwerking werd gestart met en ondersteund door een geïntegreerde reclamecampagne, die werd geproduceerd in samenwerking met:

  • Armando Testa (die het Lavazza en Wimbledon-logo ontwierp en produceerde, een speciale campagne en een stop-motion-animatiefilm)
  • LBI Group Milano (digital marketing - minisite en de mobiele app We are the Queue)
  • Promoconvention (beheer van het evenement en videobijdragen)


De Lavazza-advertentiecampagne van 2011 op internationaal niveau had de wereld van de Haute Cuisine in de hoofdrol: twee onbetwiste sterren van het kaliber van Ferran Adrià en Antonino Cannavacciuolo, twee verschillende visies op voedsel en baanbrekende innovatie, plus een absoluut respect voor tradities, werden op een harmonieuze manier samengebracht door het aroma van Lavazza.

2012

De Paradiso-campagne werd opnieuw bijgewerkt en verwelkomde Enrico Brignano in het hemelse landschap. Het was het eerste optreden van deze ster als productambassadeur in een tv-reclamespot.
Brignano stond op een echt hoogtepunt in zijn carrière en voegde de frisse noot toe die nodig was om de natuurlijke ontwikkeling van de langstlopende en meest geliefde tv-campagne van Italië een zetje te geven.

The Paradiso campaign celebrated its 15th birthday 2009-2010 De Paradiso-campagne vierde zijn 15-jarige bestaan met een designercollectie

 

 

2009
5 jaar na de start van het ¡Tierra!-project hernieuwde Lavazza zijn samenwerking met de beroemde fotograaf Steve McCurry. Drie exclusieve foto's van hetzelfde project, die Lavazza’s doorlopende inzet voor duurzaamheid op milieu- en cultureel gebied laten zien, werden tentoongesteld op zijn persoonlijke expositie in het Palazzo della Regione in Milaan.

A Modo Mio is meer dan gewoon een nieuw huishoudelijk espresso-systeem: Het is ook een innovatief concept dat de creativiteit van artiesten en designers stimuleert. De beroemde striptekenaar Giorgio Forattini was zo'n artiest, die toezegde een nieuwe look te ontwerpen voor A Modo Mio. Het resultaat was “Un caffè A Modo Mio”, acht stripverhalen voor acht stickers die op 2 juli 2009 werden getoond in het Palazzo Reale in Milaan.

 

De Milanese Fuori Salone, die tijdens de Salone del Mobile werd gehouden, presenteerde “Lavazza Design Paradiso”: 10 talentvolle Italiaanse designers gaven hun interpretatie van de personages van Lavazza’s “hemel”, een gepast eerbetoon aan een van de langst lopende tv-reclamecampagnes van Italië.

Op de “Identità Golose 2009” presenteerde Lavazza Espoon,een door chefkok Davide Oldani ontworpen geperforeerde koffielepel die werd geproduceerd door het Lavazza Training Center. Dit ongelooflijk eenvoudige maar o zo effectieve voorwerp is speciaal ontworpen om suiker door de koffie te roeren zonder de koffie af te laten koelen en zonder het laagje 'crema' te ruïneren.
 

2010
15-jarig bestaan van de Paradiso-campagne: meer dan 60 afleveringen met voortreffelijke beroemde ambassadeurs in de hoofdrol veranderden een gewoon reclamespotje voor miljoenen tv-kijkers in een hoogtepunt dat ze voor geen goud wilden missen. Volgens Giuseppe Lavazza, de vice-president van de Lavazza Group, is “Onze hemel meer dan een campagne: Het is een concept dat ons allen dierbaar is, een fundamenteel onderdeel van het imago van ons merk.”

Bekijk de Lavazza tv-reclamespots.

In de Lavazza-kalender van 2010 stonden foto's van Miles Aldridge, onder de creatieve leiding van Armando Testa.

Lavazza keerde terug naar de Fuori Salone van de Milanese Salone del Mobile met de tentoonstelling “Design-machines” en een boek met dezelfde naam, uitgegeven door Virginio Briatore. De geschiedenis van Lavazza’s kunst van de zelfgemaakte espresso keek terug op drie generaties huishoudelijke koffiezetapparaten, vanaf 1989.

Design e alta gastronomia. 2008 Design en haute cuisine

 



Ook A Modo Mio
kwam in de hemel. Paolo Bonolis en Luca Laurenti presenteerden het nieuwe espresso-systeem in verschillende afleveringen van deze extra lange serie.

Bekijk de Lavazza tv-reclames. In de Lavazza-kalender en de campagne van 2008 werden foto's gebruikt van Finlay MacKay.

Lavazza lanceerde de competitie “Un caffè con Carmencita”, die om de legendarische Carmencita-koffiepot draaide. De favoriete mokka-koffiepot, die in 1979 was ontworpen door Marco Zanuso voor Lavazza, kreeg voor de gelegenheid een nieuwe look.

De wedstrijd duurde een jaar. Doel ervan was een ontwerp voor de nieuwe verpakking te vinden. De wedstrijd werd ondersteund door een volledig spectrum aan reclame-initiatieven.




Lavazza stelde een koffietafelboek samen waarin Lavazza’s passie voor design werd bezongen door de iconen van de firma. Het werd uitgegeven door Virginio Briatore en het vertelt het verhaal van hoe het bedrijf een “fabriek van hedendaagse stijl” werd: het maakte niet alleen producten, maar boven alles ideeën, boodschappen en lifestyles. Meer hierover vindt u in het speciale gedeelte.

 

2008 was ook het jaar van een andere publicatie: “Caffè in cucina”, uitgegeven door Gribaudo Editore. In het boek wordt koffie tot een ster in de keuken gemaakt. Het komt voort uit Lavazza’s passie voor experimenteren en het verkennen van nieuwe smaakgebieden. Er stonden recepten in van 24 internationaal erkende Italiaanse chefkoks, met een voorwoord van Ferran Adrià.

Pure style and social responsibility: two sides of the same coin. 2003-2007 Pure stijl en sociale verantwoordelijkheid: twee zijden van dezelfde medaille

 

 

2003-07
De synergie tussen de internationale campagne en de kalender werd voortgezet. De Lavazza-advertenties en posters die de steeds beter gedefinieerde, unieke Lavazza-stijl vertegenwoordigden, kwamen uit de Lavazza-kalenders van 2003, 2004, 2005, 2006 en 2007 , waarin foto's stonden van Jean-Baptiste Mondino, Le Gouès, Erwin Olaf, Ellen von Unwerth en Eugenio Recuenco.

2004
De Stichting Lavazza lanceerde ¡Tierra!:

  • een duurzaamheidsproject dat streeft naar sociale ontwikkeling en economische groei van de gemeenschappen van kleinschalige koffietelers. Het project begon met Honduras, Colombia en Peru en is nu uitgebreid naar Brazilië, India en Tanzania;
  • een fotoreportage van Steve McCurry
  • een nieuwe premium koffieblend

Lavazza presenteerde het ¡Tierra! Project op de Salone del Gusto.
Het duo Bonolis/Laurenti bleef de hoofdrol spelen in de Paradiso-campagne, waarin nu ook nieuwe personages en nieuwe avonturen voorkwamen: een heus vervolgverhaal.
 

2005
De come-back van Carmencita! Het ultieme symbool van de geschiedenis van de Lavazza-advertenties en de ster van Carosello van 1964 tot 1975, Carmencita, keerde terug op de beeldbuis met een cult sitcom van 12 afleveringen. De serie was non-conformistisch, ironisch, vol persoonlijkheid en humor en was een originele, effectieve manier om de mensen over het merk te laten praten. De niet-commerciële context maakte het nog geslaagder. In de sitcom werd ook de Carmencita-blend gelanceerd.
Bekijk leuke clipjes van de sitcom.

2005-06
De Paradiso-campagne kwam met een reeks nieuwe situaties voor de twee “hemelse” sterren, die hun fans trakteerden op een eindeloze reeks grappen en one-liners.
Bekijk de Lavazza tv reclamespots.

Lavazza, vitality and joie de vivre through coffee 2000-2002 Lavazza, vitaliteit en joie de vivre door koffie

 

 

2000
Lavazza werd steeds actiever op het gebied van de internationale reclame en richtte zich nu op een breder publiek met uiteenlopende consumptiegewoonten. Het resultaat was het concept voor de campagne van 2000: “Haal het beste uit het leven met Lavazza, de Italiaanse koffie”. In de Lavazza-kalender van 2000 stonden foto's van Elliott Erwitt.

2001
In de Lavazza-kalender van 2001 stonden foto's van Martine Franck en Richard Kalvar.

2002
Een radicaal keerpunt voor het internationale imago van Lavazza, omdat het een uitbundige, transgressieve stijl omarmt. Voor het eerst waren de internationale campagne en de kalender gebaseerd op dezelfde strategie en werden ze toevertrouwd aan dezelfde fotograaf, David LaChapelle.

De kalender van 2002 werd voor het eerst in kleur gepubliceerd. Er stonden foto's in die speciaal voor de perscampagnes waren gemaakt. De bruisende, dynamische foto's belichaamden de geest van Lavazza, met de slagzin “Espress yourself”, die het concept espresso — voornamelijk in het buitenland — tot een lifestyle maakte. In Italië, liep de Paradiso tv-campagne door met Paolo Bonolis en Luca Laurenti in de plaats van Tullio Solenghi. De kijkersbelevenis werd verder versterkt en verrijkt met een reeks interactieve internet-spelletjes.

The Paradiso campaign, the global European campaign and “Segno Lavazza” 1995-1999 De Paradiso-campagne, de globale Europese campagne en "Segno Lavazza"

 

 

1995
Zonder koffie zou je zelfs niet gelukkig zijn in de hemel. Dat is het basisidee achter de nieuwe Paradiso-campagne met Tullio Solenghi en met Riccardo Garrone als Petrus. De regisseurs waren onder andere Gabriele Salvatores en Alessandro D'Alatri. Bekijk de Lavazza tv-reclames .

Lavazza bleef doorgaan met internationale reclame:
  - In Frankrijk met de postercampagne "Bel Canto".
  - In Duitsland met de campagne “Wie in Italien” (Net als in Italië) met de ster van de kalender van 1995, Maria Grazia Cucinotta.

1995-1999
Lancering van Lavazza's eerste Europa-brede campagne, gebaseerd op de gezamenlijke waarden van koffie en het merk (Lavazza is een “slokje Italië”). De campagne bestond uit 2 tv-reclamespots en 4 advertenties in de pers. In de Lavazza-kalender van 1995 stonden foto's van Ellen von Unwerth.

1996-1997
De nieuwe campagne voor bars en café's zette Lavazza weer neer als marktleider in de horeca-sector. De slogan “Lavazza tovert je om tot een koffie-genie” bracht verschillende aspecten bij elkaar (kwaliteit, ervaring en opleiding) en werd gepresenteerd door een geest-in-de-fles als barista, die de relatie tussen het bedrijf en zijn klanten symboliseerde. In de Lavazza-kalender van 1996 stonden foto's van Ferdinando Scianna.

1997-1999
In dit jaar werd “Segno Lavazza” gelanceerd, een complete lijn accessoires en inrichtingen voor koffiebars en café's, zoals koffiekopjes en huisstijlelementen met een gestileerde “A” van het Lavazza-logo. Het project is bedoeld om de identiteit van het merk te versterken en zijn zichtbaarheid in de horeca-sector te verbeteren, door de professionaliteit van de barista's te belonen en de belevenis van de klanten te verbeteren. In de Lavazza kalender van 1997 stonden foto's van Albert Watson.

1998
Dit was het jaar van de eerste perscampagne voor het Lavazza Espresso Point systeem, direct gericht op mensen die koffie drinken op hun werk: "De grote espresso voor kleine omgevingen". In de Lavazza-kalender van 1998 stonden foto's van Marino Parisotto.

1999
In de Lavazza-kalender van 1999 stonden foto's van Magnum Photos.

Arrival of the calendars, new product ambassadors and the international campaigns. 1993-1994 De eerste kalenders, nieuwe ambassadeurs en de internationale campagnes


 


1993

Lavazza begint met zijn prestigieuze traditie van designer-kalenders. In 1993 en 1994 riep het bedrijf de hulp in van meesterfotograaf Helmut Newton.
 

1993-94
Na 17 jaar veranderde Lavazza zijn reclamestrategie en werd de Manfredi-campagne gestopt. Er werden vier productambassadeurs gekozen om een directe "confrontatie" te vermijden: Luciano Pavarotti, Monica Vitti, Giorgio Forattini en Bud Spencer. Bekijk de Lavazza tv-reclames .

 


Internationaal gezien ontwikkelde Lavazza verschillende tv-campagnes voor ieder land, met het doel het merk verder uit te breiden en meer bekendheid te geven. Natuurlijk ook nu in combinatie met het concept van de Italiaanse stijl:

  • Duitsland 1993-94 “Soul of Espresso”.
  • Zwitserland 1993-94 “L'Italiano vero”.
  • Frankrijk (1994): de Italiaanse Lavazza-reclamecampagne met Luciano Pavarotti en Monica Vitti werd aangepast.
  • Verenigd Koninkrijk (1994): “The Italian expression for coffee”.

Voor de 'Away-from-Home'-markt werd de "Sorriso"-campagne ontwikkeld voor de pers en de radio. Deze campagne was gericht op het algemene publiek en op koffiebarpersoneel: de “sorriso” (glimlach) verspreidt zich onder de bezoekers van de koffiebar dankzij een professioneel bereide espresso en onder het personeel van de bar dankzij de kwaliteit, service en professionele ondersteuning die Lavazza biedt.

New products, new packs and new characters. 1978-1992 Nieuwe producten, nieuwe verpakkingen en nieuwe personages

 



1981-86
De eerste campagne richtte zich specifiek op bars en café's en werd gepubliceerd in kranten en in de vakpers. Het doel van de campagne was een "Lavazza Bar" imago te creëren door de rol van de barista te promoten ("Lavazza, voor iedere barista in Italië").

1986
In dit jaar werd de Locali Storici-campagne gelanceerd, die het imago van Lavazzo Bar ontwikkelde door het te associëren met het belang van koffie als historisch en cultureel goed.

1982-92
In deze periode werden de eerste internationale Lavazza-reclamecampagnes gelanceerd via de pers en op tv. De slogan bracht onmiddellijk de Italiaanse stijl in verband met espressokoffie en presenteerde Lavazza op de internationale scene als favoriete koffie van Italië.


1983-93
De Manfredi-campagne ontwikkelde zich door de jaren heen en introduceerde gaandeweg nieuwe ideeën en nieuwe personages.

1986-89
Het product Crema e Gusto kwam op de markt en werd zoals altijd door Nino Manfredi gepresenteerd met een nieuwe slagzin: “Crema e Gusto. Altijd het juiste moment”. Lavazza was nu marktleider in Italië.

1988
Lavazza Club, “koffie in smoking”, werd gelanceerd voor het bovenste marktsegment: exclusief en verfijnd, te beginnen bij de naam. Ook dit product werd opgenomen in de Manfredi-campagne. Bekijk de Lavazza-tv-reclames van de Manfredi-campagne.

La campagna Manfredi. 1977 De Manfredi-campagne

 

 

Lavazza veranderde zijn reclamestrategie om het merk meer bekendheid te geven. Er werd een nieuw format gebruikt voor de tv-campagne, waarbij de invloed van ambassadeurs van de brand werd gebruikt om het verhaal kracht bij te zetten: Nino Manfredi, een populaire persoonlijkheid en een bekendheid in de beste zin van het woord. Manfredi was tot 1993 de verpersoonlijking van Lavazza.

De campagne was grensverleggend: de spots werden door de jaren heen gebruikt voor alle productlijnen en de campagne slaagde erin aandacht op het merk te vestigen en toch over koffie te blijven praten.
De slogans van de campagne kwamen binnen in het algemene taalgebruik, dankzij de pakkende teksten:

  • Koffie is om van te genieten. Als de koffie niet lekker is, waar geniet je dan van?
  • "Lavazza-koffie, hoe meer je daarvan drinkt, hoe beter je je voelt!"

 


De Lavazza tv-reclames werden ondersteund door campagnes in de pers, op de radio en in de bioscoop.
Bekijk de Lavazza tv-reclames van de Manfredi-campagne.

Clear, concrete advertising 1970-1976 Duidelijke, concrete reclames


 

1970
De reclame werd steeds concreter en gerichter, met de aandacht op producten, kwaliteit, voordeel en gebruiksgemak.

 

1973-76
Er werden nieuwe producten en specifieke campagnes gelanceerd (Qualità Oro, Rossa, Blu, Argento, Caffè Espresso in Filtri, Grandi Auguri en Paulista).
De vooravond van de economische crisis, stijgende prijzen en de trend bij de concurrentie om de producten "kleiner te maken" brachten Lavazza op het idee zijn reclames te baseren op transparantie.
Bekijk de Lavazza tv-reclames van Caballero en Carmencita .

Paulista, what a campaign! 1959-1969 Paulista, wat een campagne!

 



1959-1960

Lavazza experimenteerde voor het eerst met het imago van een sterk merk dat los stond van het bedrijfslogo met Paulista-koffie, gemalen en verpakt in een vacuümverpakt blik.

 

1961-1970
Lancering van Qualità Oro, “de koffie voor belangrijke aangelegenheden" en Dek, “cafeïnevrij, maar net zo lekker”: nieuwe brands voor nieuwe markten.

 

1962
Paulista werd een essentieel onderdeel van een reeks komisch-muzikale commercials in tekenfilmstijl.

 

1964
Paulista verscheen voor het eerst in Carosello met de tekenfilms die al in de bioscoop draaiden. Caballero Misterioso en Carmencita, met hun rijmpjes en komische Spaans, werden onmiddellijk alom bekende namen: hun avonturen liepen door tot 1975.

Bekijk de Lavazza tv-reclames van Caballero en Carmencita.

 

From the post-war period to Carosello 1946-1958 Van de na-oorlogse periode tot Carosello

 



1946

De gebroeders Lavazza lanceerden de eerste merkkoffie. Het eerste Lavazza-logo werd gemaakt.
 

1949
De eerste marketing-activiteit was het besluit om de Lavazza-melange te verkopen in voorverpakte zakken met het Lavazza-logo om het merk direct te adverteren. Dit was een belangrijke innovatie, omdat koffie toen nog los werd verkocht.
 

1950
De slogan van de eerste Lavazza-campagne was "Miscela Lavazza... Paradiso in tazza” (“Lavazza-melange, de hemel in een kopje”).
 

1958
Toen de televisie werd geïntroduceerd in Italië, was de reclameshow Carosello het populairste programma. Lavazza zette zichzelf natuurlijk op de kaart met een lange reeks gedenkwaardige tv-reclame's. Op die manier begon de historische samenwerking met het reclamebureau Studio Testa.